در فاضلاب سه شهر ایتالیا، ماه‌ها پیش از همه‌گیری ‘رد ویروس وجود داشته’

0

محققان ایتالیایی می‌گویند دستکم دو ماه قبل از شناسایی اولین مورد ابتلا به کرونا، این ویروس در فاضلاب سه شهر میلان، تورین و بولونیا وجود داشته است.

موسسه سلامت ملی ایتالیا امروز جمعه، ۱۹ ژوئن، اعلام کرد در نمونه فاضلاب دو شهر میلان و تورین در روز ۱۷ ماه دسامبر، یعنی دو ماه پیش از شناسایی اولین موارد ابتلا، رد ویروس کرونا وجود داشته است.

در کشورهای دیگر هم شواهدی یافت شده که این ویروس بسیار زودتر از زمانی که مبتلایان شناسایی شدند، وجود داشته است.

مقامات چینی اولین موارد ابتلا به کرونا را اواخر دسامبر اعلام کردند و اولین مورد شناسایی شده در ایتالیا اواسط فوریه، تقریبا یک ماه و نیم بعد، بوده است.

در ماه مه پژوهشگران فرانسوی اعلام کردند که در نمونه یک بیمار مشکوک به عفونت ریه در نزدیکی پاریس در ۲۷ دسامبر بوده، ویروس کرونا مشاهده شده است.

محققان اسپانیایی هم پیشتر اعلام کرده بودند که در نمونه فاضلاب شهر بارسلون در اواسط ماه ژانویه، یعنی ۴۰ روز قبل از اینکه اولین مورد ابتلا به کرونا شناسایی شود، ویروس کرونا وجود داشته است.

به گفته این موسسه در نمونه فاضلاب شهر بولونیای ایتالیا هم در ماه ژانویه، رد این ویروس مشاهده شده است.

ایتالیا اواسط ماه فوریه بود که از شناسایی اولین موارد ابتلا خبر داد.

محققان موسسه سلامت ملی می‌گویند این یافته‌ها به درک چگونگی شیوع کرونا در داخل ایتالیا کمک می‌کند و تاییدی است بر روش شناسایی و ردگیری ویروس از طریق بررسی فاضلاب شهری.

بر اساس آمارهای رسمی ایتالیا، در همه‌گیری کرونا ۳۴ هزار نفر جان باخته‌اند اما آمارهای رسمی دیگری حکایت از آن دارد که تعداد جان‌باختگان به شکل قابل توجهی بیشتر از این رقم است.

کاهش سطح هشدار کرونا در بریتانیا

در ادامه برنامه دولت بریتانیا برای کاهش محدودیت‌ها، سطح هشدار کرونا از درجه چهار به سه کاهش یافت.

در تعریف درجه ۳ هشدار آمده که شیوع کرونا در جریان است اما به تدریج می‌توان از محدودیت‌ها کاست.

پیش از این سطح هشدار درجه ۴ بود، یعنی “سرایت زیاد یا روند آن رو به افزایش” است.

بالاترین سطح هشدار، یعنی درجه ۵ در آغاز تعطیلی و اجرای مقررات قرنطینه در بریتانیا، “نگرانی از پرشدن بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از بیماران” وجود داشت.

مت هنکوک، وزیر بهداشت بریتانیا این تغییر را “لحظه بزرگی برای کشور” خواند و گفت این نشان می‌دهد برنامه دولت موثر بوده است.

از دوشنبه گذشته، در تازه ترین مرحله کاهش محدودیت‌ها، مغازه‌های فروش کالاهای غیرضروری در انگلستان باز شده‌اند. لیگ فوتبال انگلستان هم از چهارشنبه بازی‌های خود را از سرگرفت البته بدون تماشاچی.

بر اساس آخرین آمار رسمی: ۱۳۵ نفر در بیست و چهار ساعت در اثر کرونا در سراسر بریتانیا جان باخته‌اند که آمار موارد مرگ را به ۴۲ هزار و ۲۸۸ نفر می‌رساند.

در طول یک شبانه روز منتهی به صبح دیروز، ۱۳۶ هزار و ۵۱۶ آزمایش کرونا گرفته شده که ۱۲۱۸ مورد مثبت بوده است.

اعتراض به آزاد شدن قلیان به دلیل خطر کرونا در لبنان

سازمان‌های بهداشتی و سلامتی، دانشگاه‌ها و اتحادیه های صنفی در نامه سرگشاده به وزارت گردشگری این کشور خواستار ممنوعیت دوباره استفاده از قلیان در کافه ها و رستوران‌ها شدند.

از دو روز پیش، چهارشنبه ممنوعیت استفاده از قلیان یا شیشه که به دلیل شیوع کرونا وضع شده بود، لغو شد.

بر اساس دستور وزارت گردشگری لبنان قلیان کشیدن فقط در فضای باز مجاز است و پس از هر بار مصرف لوله و وسایل قلیان باید ضدعفونی شود.

متخصصان بهداشت و سلامت در این کشور نگران هستند که این تصمیم وزارت گردشگری باعث تداوم شیوع کرونا شود و به مبارزه با این ویروس لطمه بزند.

این در حالی است که پزشکان توصیه کردند که از مصرف سیگار و دخانیات دیگر مثل قلیان خودداری شود.

سازمان بهداشت جهانی: هنوز واکسنی ساخته نشده است

یک مقام ارشد سازمان بهداشت جهانی می‌گوید هنوز هیچ واکسنی برای کرونا ساخته نشده است و همه در مرحله آزمایش هستند اما این امیدواری هست که تا پایان سال جاری میلادی این واکسن ساخته شود و ابتدا در اختیار گروه‌هایی که بیشتر در خطر ابتلا هستند قرار بگیرد.

سمیه سوامینثان، دانشمند ارشد سازمان بهداشت جهانی گفت هنوز به واکسنی دست نیافته‌ایم اما حدود ۲۰۰ واکسن بالقوه تحت بررسی است و ۱۰ واکسن بالقوه به مرحله آزمایش انسانی رسیده است.

در حال حاضر بر اساس آمارهای رسمی ۸ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۹۴۰ نفر مبتلا به کرونا در دنیا شناسایی شده‌اند و ۴۴۹ هزار و ۷۸۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

آغاز به کار سالن اپرای بارسلون با تماشاچیانی متفاوت

دوشنبه هفته آینده، سالن اپرای شهر بارسلون پس از حدود سه ماه تعطیلی اجرای برنامه‌هایش را از سر می‌گیرد.

قرار است اپرایی از جاکومو پوچینی در مقابل ۲۲۹۲ گلدان گیاه اجرا و هم‌زمان زنده از وبسایت این اپرا پخش ‌شود.

اوجینو اومپودیا، هنرمندی که این طرح از اوست می‌گوید: “در زمانی که بخش مهمی از بشریت محدود و مجبور به خودداری از تحرک شده، طبیعت در گرفتن فضاهایی که قبلا انسان اشغال کرده بود، پیشی گرفته است.”

پس از برگزاری این اپرا، ۲۲۹۲ گلدان گیاه سبز همراه با نامه تشکری از این هنرمند به کادر پزشکی و درمانی شهر داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *