شورای حکام آژانس اتمی علیه ایران قطعنامه صادر کرد

0

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه پیشنهادی سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان را تائید کرده که در آن از ایران خواسته شده زمینه دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت هسته‌ای را فراهم کند.

این قطعنامه که اولین قطعنامه این آژانس علیه ایران از سال ۲۰۱۲ به این سو است، با مخالفت چین و روسیه مواجه شد اما ۲۵ عضو این نهاد وابسته به سازمان ملل آن را تائید کردند. هفت عضو به آن رای ممتنع دادند.

کشورهای آفریقای جنوبی، هند، پاکستان، تایلند، مغولستان، نیجر و جمهوری آذربایجان به این قطعنامه رای ممتنع دادند. اروگوئه نیز غایب بود.

ایران در واکنش گفته است این قطعنامه را “کاملا” رد می کند و “اقدام مقتضی و مناسب” را در واکنش به آن اتخاذ خواهد کرد.

کاظم غریب آبادی، نماینده ایران در وین تصویب این قطعنامه را “عمیقا مأیوس کننده و مایه تأسف” خوانده است. او بار دیگر تاکید کرده که کشورش در خصوص این بازرسی‌ها، “ابهامات و نگرانی های اصولی” داشته است.

آقای غریب آبادی گفته است این قطعنامه “نه موجب ترغیب ایران به ارائه دسترسی به آژانس بر اساس ادعاهای واهی و بی اساس می‌شود و نه موجب اعمال فشار به آن.”

این اولین قطعنامه شورای حکام درباره ایران از سال ۲۰۱۵ است. این اقدام فشار بر ایران برای پذیرش بازرسان سازمان ملل در دو سایت هسته‌ای را افزایش می‌دهد، جایی که ایران مظنون به انجام فعالیت‌هایی احتمالی مربوط به توسعه سلاح‌های هسته‌ای در سال‌های ۲۰۰۰ بوده است.

قطعنامه‌ای که توسط بریتانیا، فرانسه و آلمان ارائه شد، با اکثریت آرا به تصویب رسید، اما با مخالفت روسیه و چین، متحدان ایران مواجه شد. سفیر روسیه در توییتر نوشت در حالی که تهران و آژانس انرژی اتمی نیاز داشتند مشکل را بدون تاخیر حل کنند، این قطعنامه می‌تواند زیانبخش باشد.

آمریکا از حامیان این قطعنامه بود که از ایران می‌خواهد به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به ۲ سایت هسته‌ای کشور پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.

ایران پیشتر گفته بود اجازه دسترسی به دو سایت هسته‌ای را نخواهد داد چرا که ادعای فعالیت در این دو مرکز از سوی “دشمن” ایران طرح شده و “اعتبار” ندارد.

رافائل ماریانو گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آغاز نشست چهار روزه شورای حکام گفته بود ایران بیش از چهار ماه است که اجازه بازرسی از دو مرکز مشکوک به فعالیت‌های اتمی را نمی‌دهد. آقای گروسی همچنین گفته بود ایران به سئوالاتی که آژانس درباره ماهیت برخی از فعالیت های پیشین ایران داشته، پاسخ نداده است.

تا کنون اشاره‌ای به دو محلی که بازرسان آژانس به وجود فعالیت هسته‌ای در آن مظنون هستند نشده است. این دو مرکز در فعالیت‌های فعلی هسته‌ای ایران نقشی ندارند اما آژانس گفته است نیاز دارد که از فعالیت‌های گذشته آن و صحت گزارش‌های ایران درباره این مراکز باخبر شود.

ایران پیشتر گفته بود آمریکا به دنبال تصویب قطعنامه‌ علیه این کشور در شورای حکام آژانس است. این کشور گفته است ایالات متحده با وجود خروج از برجام، به دنبال آن است که تحریم‌های تسلیحاتی ایران بعد از سر آمدن مهلت آن در توافق هسته‌ای تمدید شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *