انتقاد دموکرات‌ها از اخراج مدیران رسانه‌های برون‌مرزی دولت آمریکا

0

با آغاز کار مایکل پک، رئیس جدید سازمان رسانه‌های جهانی آمریکا (USAGM)، تغییرات گسترده‌ای در رسانه‌های زیرمجموعه این سازمان متعلق به دولت آمریکا رخ داده است. دموکرات‌ها از “سیاسی شدن رسانه‌های جهانی دولت آمریکا” ابراز نگرانی کردند.

به گفته نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا، از زمان روی کار آمدن آقای پک، مدیران رسانه‌های زیرمجموعه این سازمان از جمله رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی یا صدای آمریکا “مجبور به استعفا” یا اخراج شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در واکنش به این اقدام، باب منندز، سناتور دموکرات و عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت: “آقای پک تایید کرد که ماموریت سیاسی او نابود کردن استقلال سازمان رسانه‌های جهانی آمریکا و کوچک کردن نقش تاریخی آن است.”

سازمان رسانه‌های جهانی آمریکا در پاسخ به سوال این خبرگزاری فرانسه گفته است که آقای پک می‌خواهد این سازمان را به مسیر ماموریت اصلی‌اش برگرداند: اطلاع‌رسانی، همکاری و متصل کردن آدم‌ها در سراسر جهان در حمایت از آزادی و دموکراسی.

تغییرات چه بوده است؟

آماندا بنت، مدیر صدای آمریکا و سندی ساگووارا، معاون او که از روزنامه نگاران باسابقه هستند روز دوشنبه گذشته، ۱۵ ژوئن و همزمان با آغاز کار آقای پک استعفا دادند.

آقای پک همچنین رؤسای پنج نهاد رسانه‌ای دیگر زیر نظرش، از جمله رادیو آسیای آزاد، شبکه خاورمیانه، دفتر رادیو تلویزیون کوبا، صندوق فناوری باز و رئیس رادیو اروپای آزاد را اخراج کرده است.

دیروز ۱۸ ژوئن جیمی فلای، رئیس و مدیرکل رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، از برکناری خود خبر داد.

رادیو اروپای آزاد از زیرمجموعه‌های سازمان رسانه‌های جهانی آمریکا است و مقر آن در شهر پراگ جمهوری چک است و رادیو فردا که اخبار و تحولات ایران را پوشش می‌دهد، زیر مجموعه رادیو اروپای آزاد است.

حدود دوهفته پیش، سنای آمریکا با ۳۸ رأی موافق صلاحیت آقای پک را برای ریاست سازمان رسانه‌های جهانی آمریکا تایید کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نزدیک به دو سال پیش آقای پک را برای ریاست این سازمان که رادیو فردا و صدای آمریکا نیز زیر نظر آن قرار دارند، پیشنهاد کرده بود، اما مخالفت‌ دموکرات‌ها با انتخاب آقای ترامپ مانع شروع کار آقای پک بود.

ابراز نارضایتی کاخ سفید از عملکرد صدای آمریکا

به تازگی کاخ سفید و دونالد ترامپ به شدت از عملکرد “صدای آمریکا”، یکی از رسانه های تحت پوشش سازمان رسانه های جهانی آمریکا در زمینه اخبار مربوط به شیوع کرونا و نقش چین انتقاد کرده بود و حتی آقای ترامپ پخش مستندی را درباره کووید۱۹ “تهوع آور” خوانده بود.

پیشتر کاخ سفید در توییتی نوشت: “مالیات دهندگان انتظار دارند پولشان در راستای منافعشان هزینه شود. صدای آمریکا نیز از این مستثنی نیست.”

کاخ سفید به یادداشتی به قلم برایان هوک نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، در سایت نیویورک پست رجوع داده بود و نوشت: “صدای آمریکا به صدای ملاها تبدیل شده است.”

آقای هوک در مقاله خود نوشته بود که درباره این شبکه به او دائما شکایت می‌شود و خواسته صدای آمریکا با “پروپاگاندای ایران” مقابله کند.

به گفته او مساله فقط بخش فارسی نیست و رئیس جمهور درباره پوشش کووید ۱۹ صدای آمریکا هم نگران است که این شبکه تبدیل به بلندگویی برای “پروپاگاندا و دروغ‌های چین” شود.

آقای هوک در این یادداشت از سنا خواسته بود که با رای خود مدیریت آژانس رسانه‌های جهانی ایالات متحده را تعیین کند و در آخر آورده بود که در صورتی که شرایط تغییر نکند، کنگره باید قطع بودجه بخش فارسی صدای آمریکا را در نظر بگیرد.

رسانه های زیر مجموعه سازمان رسانه‌های جهانی آمریکا، با بودجه دولت این کشور اداره می‌شود اما ساختار آن مبتنی بر استقلال سردبیری است و برای کشورهایی که در آنها آزادی رسانه ها وجود ندارد، برنامه و محصولات رسانه‌ای تولید می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *