عفو بین‌الملل: اجرای حکم اعدام یک فرد متهم به تجاوز در ایران باید متوقف شود

0

سازمان عفو ​​بین الملل با محکوم کردن حکم اعدام فردی که متهم به تجاوز به یک کودک شده است، خواستار توقف فوری اجرای حکم او شد.

سازمان عفو بین الملل، در گزارشی که روز سه‌شنبه ۲۸ خردادماه در سایت خود منتشر کرده است، نوشت که فرهاد صالحی جبه‌دار ۲۹ ساله قرار است روز شنبه ۲۰ ژوئن در زندان مرکزی کرج در استان البرز اعدام شود.

بنابر این گزارش و براساس اسناد دادگاه که به دست این سازمان رسیده است، فرهاد صالحی جبه‌دار به اتهام «لواط به عنف» (آمیزش اجباری مرد با مرد) با یک پسربچه ۱۰ ساله به اعدام محکوم شده است.

همچنین دایانا الطحاوی، معاون رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین الملل، در این باره گفت: «ایران همچنان سالانه صدها نفر را اعدام می کند و این کشور از نظر تعداد اعدام در جایگاه دوم جهان – [جایگاهی] که مایه شرم است – قرار دارد.»

او با بیان این که سازمان عفو بین‌الملل از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است که این اعدام را متوقف کنند، افزود: «جزییات این پرونده تکان دهنده است؛ اما مجازات اعدام برای تجاوز براساس قوانین بین‌المللی مجاز نیست. مجازات اعدام بی‌نهایت ظالمانه، غیرانسانی، و تحقیرآمیز است و ادامه استفاده از آن در ایران تکان‌دهنده است.»

بنابر این گزارش، خانواده فرهاد صالحی جبه‌دار روز سه شنبه ۲۸ خرداد برای آخرین دیدار خود با این متهم به زندان فراخوانده شدند و اکنون آ‌ن‌ها نگران هستند که حکم اعدام زودتر از زمان تعیین شده، به اجرا گذاشته شود.

عفو بین الملل نوشت که براساس اسناد دادگاه این متهم پس از شکایت پدر یک پسر ۱۰ ساله در استان البرز بازداشت و زمستان سال ۹۸ در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان البرز به اتهام تجاوز به این کودک به اعدام محکوم شد. همچنین  شعبه ۳۱ دیوان عالی این حکم را تایید کرده است.

عفو بین‌الملل پیشتر گزارش داده بود که در سال ۲۰۱۹ دست کم ۲۵۱ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *