مجلس نمایندگان آمریکا طرح ‘جورج فلوید’ برای اصلاح ساختار پلیس را تصویب کرد

0

مجلس نمایندگان کنگره آمریکا طرحی را تصویب کرد که شامل تغییرات بنیادی در تشکیلات نیروی پلیس این کشور است هرچند در حال حاضر، تصویب آن چندان محتمل نیست.

حزب دموکرات در این مجلس اکثریت دارد و این طرح با اکثریت ۲۳۶ رای موافق در برابر ۱۸۱ رای مخالف به تصویب رسید. موافقان طرح عضو حزب دموکرات و مخالفان عضو حزب جمهوریخواه بودند.

این طرح به خاطر جورج فلوید، مرد سیاهپوست آمریکایی نامگذاری شده که هنگام بازداشت توسط پلیس در اثر خشونت یکی از ماموران کشته شد و مرگ او باعث تظاهرات گسترده در آمریکا و چند کشور دیگر شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفته است که در صورت تصویب این طرح در کنگره، آن را وتو خواهد کرد. تبدیل آن به قانون مستلزم تصویب در مجلس سنا و امضای رئیس جمهوری است.

نمایندگان حزب جمهوریخواه در سنای آمریکا نیز طرح دیگری را برای اصلاح ساختار و تشکیلات پلیس ارائه داده اند که دامنه تغییرات مورد نظر آن به مراتب کمتر است اما با مخالفت دموکرات ها مواجه شده است.

محتوای طرح حزب دموکرات چیست؟

طرح قانون جورج فلوید برای عدالت در نحوه عملیات پلیس دقیقا یک ماه پس از مرگ او در مینیاپولیس، ایالت مینه‌سوتا تصویب شده که نشانه سرعت بیش از اندازه در مجلس نمایندگان یعنی نهادی است که معمولا به بررسی جزئیات و تفکر در طرح ها شهرت دارد.

این طرح ماموران پلیس را شخصا برای خسارت در جریان عملیات پلیسی قابل پیگرد می داند و استفاده از مجوز تفتیش افراد و اماکن بدون اجازه قبلی را که در عملیات کشف مواد مخدر به کار می رود ممنوع می کند. همچنین از انتقال مازاد تجهیزات نظامی به نیروهای پلیس جلوگیری به عمل می آورد.

سه نماینده عضو حزب جمهوریخواه با نادیده گرفتن گرایش افراد هم حزب خود به این طرح رای مثبت دادند.

مجلس سنای آمریکا پیش نویس طرح پیشنهادی در مجلس نمایندگان را برای بررسی قبول نکرده وگفته است که در محتوای آن زیاده‌روی شده و تصویب چنین قانونی روند برقراری نظم و قانون را تضعیف می کند.

امکان مصالحه وجود دارد؟

طرح پیشنهادی جمهوریخواهان هم مانند طرح دموکرات ها ماموران پلیس را از گرفتن یا فشردن گلوی افراد تحت تعقیب هنگام بازداشت آنها منع می کند، خواستار آموزش بهتر ماموران می شود و با نصب دوربین روی کلاه و خودرو پلیس، امکان ثبت ماموران پلیس متهم به تخلفات در یک مرکز ملی را فراهم می آورد.

دموکرات ها می گویند که طرح پیشنهادی جمهوریخواهان مشخصا در صدد حفاظت از سیاهپوستان نیست و به گردآوری اطلاعات و مشوق های مالی جهت قبولاندن این اصلاحات به تشکیلات ایالتی متکی است.

روز گذشته سناتورهای حزب دموکرات از حمایت از جمهوریخواهان برای قرار دادن این طرح در دستور کار سنا خودداری ورزیدند.

هیچیک از این دو طرح شامل کاهش بودجه پلیس و انتقال آن به نهادهای خدماتی دیگر نیست. فعالان جنبش “زندگی سیاهان مهم است” خواسته اند که بودجه پلیس کاهش یابد و به جای آن، این پول به سازمان های فعال در زمینه پیشبرد حقوق سیاهان پرداخت شود.

دیدگاه جمهوریخواهان و دموکرات ها چیست؟

نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس روز پنجشنبه نمایندگان سیاهپوست کنگره را در پله های ساختمان کنگره جمع کرد و به آنها گفت: “دقیقا یک ماه پیش جورج فلوید آخرین جمله را گفت – نمی توانم نفس بکشم – و مسیر تاریخ را تغییر داد.”

حکیم جفریز، نماینده دموکرات نیویورک، گفت: “در آمریکا هر مادر سیاهپوست و هر پدر سیاهپوست باید با فرزندانشان صحبت کنند و به آنها بگویند که در صورت نزدیک شدن پلیس چه باید بکنند.”

دبی لسکو، نماینده سیاهپوست جمهوریخواه از آریزونا گفت: “زندگی همه نژادها اهمیت دارد.”

به گزارش واشنگتن پست، گلن گروثمن، نماینده حزب دموکرات از ویسکانسین، گفت که “وقتی سفیدپوست ها کشته می شوند کسی علاقه ای ندارد در مورد آن صحبت کند.”

تیم اسکات، تنها سناتور سیاهپوست جمهوریخواه و تدوین کننده طرح سنا برای اصلاح تشکیلات پلیس، حزب دموکرات را “به سیاست بازی نژادی” متهم کرده و گفته است که انگیزه آنها فقط تبلیغات در آستانه انتخابات ماه نوامبر است. در این انتخابات علاوه بر رئیس جمهوری، تمامی اعضای مجلس نمایندگان و نیمی از نمایندگان مجلس سنا هم انتخاب می شوند.

آقای اسکات با انتقاد از تصمیم سناتورهای دموکرات برای جلوگیری از مذاکره در مورد طرح پیشنهادی او برای اصلاح تشکیلات پلیس، به خبرگزاری فاکس نیوز گفت: “اگر سیاهپوستان بیشتری کشته شوند، خونشان به گردن دموکرات هاست.”

اوایل این هفته خانم پلوسی نمایندگان جمهوریخواه را متهم کرد که “می کوشند قتل را نادیده بگیرند، قتل جورج فلوید را.” این اظهارات باعث خشم نمایندگان جمهوریخواه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *