آمریکا صدور ویزا برای مقام‌های چینی را محدود می‌کند

0

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز جمعه ۲۶ ژوئن (۶ تیر) گفت که این کشور محدودیت‌های ویزایی را برای مقام‌های حزب کمونیست چین اعمال می‌کند. این اقدام طبق گفته آمریکا به‌خاطر محدود کردن آزادی‌ها در هنگ‌کنگ از سوی مقام‌های چین انجام می‌شود.

هفته آینده قرار است پارلمان چین قانون جدید امنیت ملی برای هنگ‌کنگ را تصویب کند. این موضوع باعث ایجاد نگرانی در بین دولت‌های خارجی و برخی از کنشکران شده است. ماه گذشته پیش‌نویس این قانون در کنگره خلق چین تصویب شده بود.

آقای پمپئو بدون نام بردن از مقام‌های چینی به طور کلی گفت: «محدودیت‌ در زمینه صدور ویزا برای مقام‌های فعلی و سابق حزب کمونیست چین که اعتقاد بر این است مسئول یا همدست در تضعیف میزان خودگردانی و استقلال هنگ کنگ هستند، اعمال می‌شود.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته در واکنش به تصویب پیش‌نویس این قانون امنیتی از روند لغو شرایط ویژه اقتصادی هنگ کنگ خبر داده بود. اعمال شرایط ویژه اقتصادی هنگ‌کنگ تاکنون نقش زیادی در تبدیل این ناحیه به یکی از مراکز اقتصادی جهان داشته است.

محدودیت‌ در زمینه صدور ویزا برای مقام‌های فعلی و سابق حزب کمونیست چین که اعتقاد بر این است مسئول یا همدست در تضعیف میزان خودگردانی و استقلال هنگ کنگ هستند، اعمال می‌شو

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا

بیانیه پمپمئو نمایانگر نخستین گام آمریکا در پاسخ به اقدامات چین در هنگ کنگ است.

کشورهای غربیِ معترض به چین خواهان آن هستند که پکن در خصوص مسائل مرتبط با هنگ کنگ به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بماند.

مهمترین بخش تعهدات پکن در خصوص هنگ کنگ به توافق سال ۱۹۸۴ میان بریتانیا و چین بر سر انتقال حاکمیت این منطقه به چین در سال ۱۹۹۷ باز می‌گردد که بنا به مفاد این توافق هنگ کنگ باید تا سال ۲۰۲۴ به عنوان منطقه‌ای خودگردان نسبت به دیگر بخش‌های خاک چین اداره شود.

«لفاظی‌های» ایالات متحده آمریکا علیه پکن در جریان کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ شدت گرفته است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد دیدگاه‌های منفی در بین رای‌دهندگان آمریکایی نسبت به چین مخصوصا پس از شیوع ویروس کرونا افزایش یافته است.

مایک پمپئو در بخشی از بیانیه امروز خود تاکید کرده است که آقای ترامپ قول داده بود که مقام‌های حزب کمونیست چین را مجازات کند که اقدام امروز این نهاد عملی کردن این وعده است.

وی گفت که چین تلاش‌های خود برای تضعیف استقلال هنگ‌کنگ را از طریق این قانون شدت بخشیده است.

وی همچنین در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، به فشار آوردن دولت چین به مقام‌های محلی برای بازداشت کنشگران دموکراسی‌خواه و رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی دموکراسی خواه اشاره کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «ایالات متحده همچنان به بازبینی سیاست‌های خود در پاسخ به این نگرانی‌ها ادامه می‌دهد.»

پیش‌بینی می‌شود این قانون از سوی هیات تصمیم‌گیری پارلمان چین در نشست سه روزه که از روز یکشنبه آینده آغاز می‌شود تصویب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *