شهروند ایرانی- نروژی به جرم جاسوسی برای ایران به ۷ سال زندان محکوم شد

0

دادگاهی در دانمارک روز جمعه ۶ تیر یک شهروند ایرانی تبار نروژ را به جرم جاسوسی و مشارکت در اقدام به قتل در خاک دانمارک محکوم کرد.

به گفته دادگاه، این مرد ۴۰ ساله که هویت او اعلام نشده، در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ «در مورد یک مهاجر ایرانی ساکن دانمارک اطلاعات جمع آوری کرده است».

دادگاه شهر راسکیله گفت ثابت شده است که این اطلاعات به فردی که برای نهادهای امنیتی ایران کار می‌کند منتقل شده است و مکاتبات آنلاین بین متهم و فردی که برای نهادهای امنیتی ایران کار می‌کند به عنوان شواهد در این پرونده در نظر گرفته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادگاه شهر راسکیله واقع در ۴۰ کیلومتری غرب کپنهاگ در حکم خود همچنین اعلام کرد که این فرد پس از پایان دوره زندان از دانمارک اخراج خواهد شد و ورود او به کشور ممنوع می‌شود.

دادگاه در توضیح حکم خود گفت این فرد قاعدتا می‌دانسته کارهایی که برای نهادهای امنیتی ایران انجام داده طبق قوانین دانمارک غیرقانونی است و درعین حال می‌دانسته که کارهای او کمک به نهادهای امنیتی ایران برای اقدام به قتل بوده، در نتیجه او شریک جرم تلقی می‌شود.

در بیانیه دادگاه یادآوری می‌شود که متهم از پذیرش اتهامات خودداری کرده و حاضر نشده در طول دادرسی که غیرعلنی برگزار شد، صحبت کند.

این محاکمه مربوط به عملیات گسترده پلیس دانمارک در سپتامبر ۲۰۱۸ است که به گفته دولت این کشور هدف آن خنثی کردن طرح ترور یک یا چند نفر از ایرانیان مخالف حکومت بود.

در بخشی از این تحقیقات گسترده سه عضو گروه جدایی طلب «جنبش مبارزه عربی برای آزادی الاحواز» به جاسوسی برای عربستان سعودی در خاک دانمارک متهم شدند.

این سه نفر در ماه فوریه در شهر رینگستد واقع در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی کپنهاگ بازداشت شدند و متهم هستند که از سال ۲۰۱۲ به مدت ۶ سال از افراد و موسسات اقتصادی جاسوسی می‌کردند.

تصور می‌شود که یکی از این سه نفر و یا همه آنها اهداف طرح تروری بودند که شهروند نروژی ایرانی تبار در آن دخالت داشت.

دادگاه شهر راسکیله اعلام کرد که متهم به حکم دادگاه اعتراض کرده و قرار است تقاضای فرجام بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *