کاهش ۹۰ درصدی واردات نفت چین از ایران

0

واردات نفت چین از ایران در طول ماه‌های ژانویه تا مه سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از یک میلیون تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۰ درصد کاهش یافته است.

خبرگزاری ایسنا روز جمعه ۶تیرماه بر اساس آمارهای گمرگی چین نوشت که در ماه گذشته میلادی دولت چین تنها ۲۵۷ هزار تن نفت از ایران وارد کرده است.

بر اساس این گزارش، در همین ماه دولت چین نسبت به ماه مشابه سال گذشته، واردات نفت خود از عربستان را دو برابر کرده است.

کاهش شدید واردات نفت چین از ایران در حالی اعلام می‌شود که در روزهای اخیر رسانه‌های دولت ایران خبر از تصویب «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» دادند و آن را نشانه افزایش همکاری‌های راهبردی دو کشور از جمله در حوزه نفت و گاز توصیف کردند.

همزمان با کاهش واردات نفت ایران، آمارهای گمرک چین نشان می‌دهد که صادرات چین به ایران در ماه مه ۲۰۲۰ به ۷۶۰ میلیون دلار رسید که بیش از دو برابر وارداتش از ایران طی این ماه است.

بر اساس این گزارش، واردات چین از ایران در ماه مه به ۳۷۰ میلیون دلار رسیده که کمترین میزان طی بیش از یک دهه است.

کل واردات چین از ایران طی پنج ماه ابتدایی سال ۲.۷ میلیارد دلار بوده که ۶۲ درصد کمتر از دور مشابه پارسال است.

صادرات این کشور به ایران نیز به ۳.۷ میلیارد دلار رسیده که ۱.۲ درصد کمتر از پنج ماه ابتدایی ۲۰۱۹ است.

با افت چشمگیر صادرات نفت ایران به چین، تراز تجاری دو کشور به شدت به زیان تهران شده است.

دولت آمریکا اردیبهشت پارسال معافیت‌ها به مشتریان نفتی ایران را متوقف کرد. کل صادرات ایران به چین در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۱ میلیارد دلار و وارداتش حدود ۱۴ میلیارد دلار بود.

محمدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، روز ۷ خرداد با هشدار درباره افت شدید صادرات ایران به چین، گفت: «زمانی که نفت حذف شود و یا به حداقل میزان برسد، اثر آن در رابطه ایران با چین حس خواهد شد».

او تأکید کرد که اثرات افت صادرات پتروشیمی به دنیا و چین در ماه‌های آینده بیشتر از سایر حوزه‌ها در آمارهای صادراتی بروز خواهد کرد و اندازه تجارت جهانی ایران و همچنین تجارت با چین به شدت «کوچک» خواهد شد.

چین بزرگ‌ترین شریک بازرگانی ایران است، اما طی دو سال گذشته، میزان تجارت آن با جمهوری اسلامی به طور محسوسی افت کرده است.

دولت چین در زمینه نفت علاوه بر افزایش واردات از عربستان، واردات نفت از روسیه را نیز به شدت افزایش داده و آمارهای جدید گمرکی چین حاکی است که روسیه جایگاه عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین را در ماه آوریل از آن خود کرده است.

همچنین، برای اولین بار از نوامبر پارسال، چین در ماه جاری نفت از آمریکا وارد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *