ژان کستگس به عنوان نخست وزیر جدیدی فرانسه منصوب شد

0

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز جمعه ۱۳ تیر با هدف احیا دولت و جلب حمایت رای دهندگان ژان کستگس، کارمند ارشد دولت و شهردار سابق را که مسئول هدایت کاهش مقررات قرنطینه است به مقام نخست وزیری انتصاب کرد.

ژان کستگس از نظر سیاسی به جناح راست میانه فرانسه تعلق دارد و در دوران ریاست جمهوری نیکلاس سارکوزی به مدت دو سال یکی از ارشدترین مقامات دفتر ریاست جمهوری بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز یک مقام کاخ الیزه آقای کستگس را یک دیوانسار ارشد توصیف کرد که تجاربش در سیاست و اداره امور محلی می‌تواند به ایجاد ارتباط مستحکم تری بین رئیس جمهور با شهرستان‌ها کمک کند.

این مقام افزود٬ آقای کستگس یک «سوسیال گولیست» است که اشاره‌ای به جناح مشخصی از راست میانه فرانسه است که طرفدار دخالت بیشتر دولت در اداره امور کشور و خدمات اجتماعی بیشتر برای عموم است.

قبل از اعلام این خبر ادوارد فيلیپ،نخست وزیر فرانسه در چارچوب ترميم کابینه استعفا داد.

تغییر نخست وزیر و ترميم کابینه در شرایطی صورت می گیرد که فرانسه با شدیدترین بحران اقتصادی از پایان جنگ جهانی دوم تا کنون روبرو است. پیش بینی می شود که در سال جاری حجم اقتصاد فرانسه حدود ۱۱ درصد کاهش یابد و رقم بیکاری که در سالهای اخیر کاهش یافته بود دوباره افزایش پيدا کند.

یکی از نکات مهم برای سرمایه گذاران در تغییر کابینه سرنوشت وزیر دارایی است. او در هدایت برنامه‌های لیبرالی برای اقتصاد فرانسه و دادن کمک مالی به شرکت‌های فرانسوی که از بحران کرونا آسیب دیده اند نقش کلیدی ایفا کرده است.

به گفته کاخ الیزه در گفتگو‌های روزهای اخیر بین امانوئل مکرون و ادوارد فيلیپ هر دو با ضرورت تشکیل یک کابینه جدید و در پیش گرفتن مسیر جدیدی برای دولت فرانسه توافق داشتند.

آقای مکرون هفته گذشته اعلام کرد که همزمان با آغاز دوران احیا اقتصادی پس از پیامدهای شدید بحران کرونا قصد دارد ترکیب دولت را تغییر دهد.

نتایج ضعیف حزب آقای مکرون در انتخابات محلی و شهرداری‌ها که روز ۸ تیر برگزار شد نیز در این تصمیم بی‌تاثیر نبوده است. حزب آقای مکرون در این انتخابات نتوانست کنترل حتی یک شهرداری مهم را به دست بگیرد.

در مقابل ادوارد فيلیپ توانست در انتخابات محلی لو آور در ناحیه نرماندی به پیروزی برسد و اکنون استعفای او از مقام نخست وزیری راه را برای شهرداری این شهر و احتمالا رقابت با آقای مکرون در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ هموار می کند.

برخی از تحلیلگران معتقدند آقای مکرون با برکناری ادوارد فيلیپ که از رئیس جمهور محبوبیت بیشتری دارد قمار بزرگی کرده است.

ولی حفظ آقای فيلیپ در مقام نخست وزیری احتمال به این معنا تلقی می شد که رئیس جمهور قدرت کافی برای تغییر نخست وزیر را ندارد و حزب آقای مکرون از تغییر اساسی در ترکیب کابینه ناتوان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *