دانشمندان می‌گویند برای رفتن به مریخ باید از زهره کمک گرفت

0

در تمام برنامه‌های بعدی فضانوردی انسان، کره مریخ هدف اصلی محسوب شده و رسیدن به این سیاره گام بعدی منطقی پس از سفر به ماه به‌شمار می‌آید.

اما برای سفر به مریخ فضانوردان ناچارند هر بار منتظر لحظه‌ای شوند که مدار دو سیاره در نزدیکترین حالت به یکدیگر قرار بگیرند و این یعنی ۲۶ ماه انتظار.

اما گروهی از دانشمندان و مهندسان اکنون راه دیگری را پیشنهاد می‌کنند که می‌تواند این معضل را حل کند و آن هم رفتن به مدار سیاره زهره (ناهید) و کمک گرفتن از جاذبه آن سیاره برای رسیدن به مریخ است.

گرانش زهره می‌تواند سفینه را به‌دور مدار خود تاب داده و آن را به سمت مریخ پرتاب کند.

کربی رانیون، یک زمین‌شناس سیاره‌ای در دانشگاه جان هاپکینز و یکی از محققان این طرح به رسانه‌ها می‌گوید: «راه فتح مارس از زهره می‌گذرد.»

با رفتن به زهره در راه سفر به مریخ هرچند مسافت بیشتری را باید طی کرد اما استفاده از گرانش زهره برای پیش راندن فضاپیماها صرفه‌جویی بزرگی در سوخت و هزینه کل مأموریت خواهد داشت.

از سوی دیگر فضانوردانی که به مریخ می‌رسند دیگر ناچار نخواهند بود برای بازگشت به زمین یک سال و نیم منتظر بمانند و حتی می‌توانند بعد از یک ماه اقامت، با استفاده از نیروی گرانشی ناهید خود را دوباره به زمین برسانند.

از سوی دیگر اگر فضاپیما در جریان سفر در مسیر زهره دچار نقص فنی شود فضاپیما می‌تواند به سرعت تغییر مسیر داده و در زمانی کوتاه‌تر به زمین برسد.

ناهید نیز خود سیاره‌ای جالب برای پژوهش بیشتر و بررسی است و فضانوردان می‌توانند در هنگام گذر از مدار آن ربات‌هایی را برای تحقیق علمی به سطح این سیاره بفرستند.

چنین طرحی هرچند هنوز بر روی کاغذ است اما به نوشته نشریات علمی نشانه‌هایی وجود دارد که ناسا این ایده را جدی گرفته و برنامه‌هایی برای یافتن شیوه‌های اجرای آن در دست تهیه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *