تولید نفت خام ایران به کمترین میزان طی چهار دهه اخیر رسیده است

0

FILE PHOTO: A general view of Abadan oil refinery in southwest Iran, is pictured from Iraqi side of Shatt al-Arab in Al-Faw south of Basra, Iraq September 21, 2019. REUTERS/Essam Al-Sudani/File Photo

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که میزان تولید نفت خام در ایران به پایین ترین سطح خود در چهار دهه اخیر رسیده است که دلیل آن پر شدن انبارهای نفت ایران در نتیجه افت شدید صادرات و نیز کاهش فعالیت‌های پالایشگاهی به علت شیوع کرونا است. 

رویترز براساس داده‌های موسسه تحلیل بازار «اف‌جی‌ای انرژی» در گزارش خود نوشت که مقدار نفت خام نگهداری شده در انبارهای ایران در تاسیسات خشکی از ۱۵ میلیون بشکه در ماه ژانویه، به ۵۴ میلیون بشکه در ماه آوریل رسیده و در ماه ژوئن تا ۶۳ میلیون بشکه افزایش یافته است.

همچنین شرکت اطلاعات بازار کپلر میزان نفت خام در انبارهای ایران در تاسیسات خشکی را حدود ۶۶ میلیون بشکه تخمین زده است که این رقم حدود ۸۵ درصد ظرفیت انبارهای نفت خام ایران در تاسیسات خشکی است.

همایون فلک‌شاهی، یک تحلیل‌گر ارشد شرکت اطلاعات بازار کپلر، در این باره به رویترز گفت که با توجه به محدودیت‌های فنی در تانکرهای ذخیره و گلوگاه‌های القوه زیرساخت‌ها، نمی‌توان مخازن را به شکل صد‌درصد پر کرد.

رویترز به نقل از منابع اطلاعاتی در صنعت کشتیرانی تخمین زده است که ظرفیت انبارهای شناور ایران نیز در آستانه تکمیل شدن است. ایران برای انبار کردن نفت خود از ۳۰ نفتکش، که بیشتر آنها ابرنفتکش‌هایی با گنجایش حداکثر ۲ میلیون بشکه هستند، استفاده می‌کند. بر این اساس هم‌اکنون بیش از ۵۰ میلیون بشکه نفت در این مخازن نگهداری می‌شود. 

بنابر این گزارش، موسسه داده‌های مالی ری‌فینیتیو،نیز گزارش داده که  تا تاریخ ۱۳ تیرماه، ۵۶ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران در تانکرهای نفت شناور در دریاها نگهداری شده است.

این خبرگزاری با استناد به داده‌های اوپک، نوشت که تولید نفت خام ایران در ماه ژوئن یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز بوده است که این آمار در مقایسه با سال ۲۰۱۸ تقریبا نصف رسیده و کمترین میزان تولید نفت خام از سال ۱۳۵۹همزمان با آغاز جنگ ایران و عراق محسوب می شود. در این گزارش شیوع گسترده ویروس کرونا و اشباع بازار نفت، نیز از دیگر دلایل کاهش صادرات نفت ایران عنوان شده است.

بنابر این گزارش، داده‌های شرکت کپلر، صادرات نفت خام ایران در ماه مه را حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز نشان می دهد و طبق گزارش موسسه اف‌جی‌ای صادرات نفت ایران در ماه مه ۲۱۰ هزار بشکه در روز بوده است. مقایسه این آمار با صادرات دو و نیم میلیون بشکه در روز ایران در ماه آوریل ۲۰۱۸ نشان‌دهنده افتی شدید در صادرات نفتی ایران است.

پیش از این نیز رویترز در مرداد ماه سال گذشته در گزارشی از کاهش شدید صادرات نفت ایران خبر داده بود.

دولت پرزیدنت ترامپ در یکسال اخیر كارزار فشار حداکثری را بر ایران اعمال کرده است و مى گويد رژيم ایران باید مانند یک کشور عادی رفتار کند، و از تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای، برنامه گسترده موشکی، حمايت از تروریسم، و سایر اقدامات تنش برانگیز دست بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *