وزارت دفاع ایالات متحده خبر خروج نیروهای آمریکایی از پنج پایگاه نظامی در افغانستان را تایید کرد

0

وزارت دفاع ایالات متحده‌ از خروج نیروهای آمریکایی از پنج پایگاه نظامی در افغانستان و تحویل مسئولیت آن پایگاه‌ها به نیروهای افغانستان، در راستای توافقنامه ایالات متحده با طالبان، خبر داد.

وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون، روز سه‌شنبه ۲۴ تیرماه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس توافق بین آمریکا و طالبان مبنی بر کاهش نیروهای نظامی این کشور در افغانستان به ۸ هزار و ۶۰۰ نفر و عقب نشینی از پنج پایگاه، ایالات متحده این تعهد را برآورده کرده است. 

پنتاگون در این بیانیه از انتقال مسئولیت این پنج پایگاه نظامی به دولت افغانستان خبر داد و اعلام کرد که در حال حاضر حدود ۸ هزار نیروی نظامی آمریکا در آن کشور باقی مانده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا همچنین حضور ارتش ایالات متحده در افغانستان را در راستای تامین صلح و کمک به نیروهای امنیتی آن کشور عنوان، و بر محافظت از نیروهای آمریکا و هم‌پیمانانش، و نیز منافع ملی ایالات متحده تاکید کرد.

پیش از این زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه ایالات متحده در مذاکرات صلح افغانستان،‌ اعلام کرده بود که در راستای کاهش حضور نظامی آمریکا در افغانستان و همچنین اجرای توافق صلح با طالبان، پنج پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان تعطیل شده است.

شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز روز سه‌شنبه ۲۴ تیر ماه در گزارشی اعلام کرد که پایگاه‌های نظامی آمریکا در ولایت‌های هلمند، اروزگان، پکتیکا، و لغمان تعطیل شدند.

در حال حاضر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، حدود ۱۲ هزار نیروی نظامی در افغانستان دارد که این رقم شامل ۸۶۰۰ نظامی آمریکایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *