وزیر نفت: هیچ کشور خارجی حاضر به امضای قرارداد با ایران نیست

0

بیژن زنگنه گفته است قرارداد اکتشاف میدان گازی فرزاد با طرف ایرانی به امضا رسیده، چرا که هیچ کشور خارجی حاضر به امضای قرارداد با ایران نیست. وزیر نفت ایران اعتراضات به قرارداد با چین را نیز شایعه و جنجال خوانده است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۳۰ تیر در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره قراردادهای جاری ایران با کشورهای خارجی توضیحاتی داد.

او در حالی که درباره قرارداد میدان فرزاد توضیح می‌داد گفت: «این قرارداد به زودی امضا می‌شود و تصمیمات اصلی آن گرفته شده است. قرارداد البته با هندی‌ها نیست و با طرف ایرانی به امضا می‌رسد زیرا در شرایط فعلی، هیچ کشور خارجی حاضر به امضای قرارداد در هیچ موضوعی نیست.»

میدان گازی فرزاد یکی از میادین گازی مشترک ایران و عربستان در خلیج فارس است. شرکت نفت فلات قاره ایران به منظور اکتشاف این میدان، از اوایل دهه ۱۳۸۰ در حال مذاکره با کنسرسیومی از شرکت‌های هندی، پتروناس مالزی و نیکوی کانادا بود و در نهایت در اواخر دوره دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، ایران با طرف هندی وارد مذاکره شد؛ مذاکره‌ای که هنوز به سرانجام نرسیده است. ایران بارها از کندی هندی‌ها در این مذاکرات گلایه کرده است.

وزیر نفت ایران پیش‌تر نیز درباره شرایط تحریم گفته بود “با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌ایم”. زنگنه که بهمن ماه در نشست بررسی اقدامات شرکت نفت در سیل خوزستان و زلزله مسجد سلیمان صحبت می‌کرد به طور تلویحی از مردم سیل‌زده و زلزله‌زده خواست که چشمشان به کمک‌های دولتی نباشد چرا که “آهی در بساط نیست”.

بیژن زنگنه همچنین درباره قرارداد جنجالی ۲۵ ساله ایران و چین توضیحاتی داد و تاکید کرد که آنچه امضا شده تنها یک موافقت‌نامه کلی است. او گفت: «در مورد شایعاتی که مربوط به نفت می‌شود نیز نه چینی‌ها چنین چیزی خواستند و نه ما دادیم.»

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین که خبر آن با عنوان “توافقنامه راهبردی ایران و چین” اعلام شد، بسیار مورد اعتراض قرار گرفته است. معترضان می‌گویند با این سند، اختیار نفت و گاز ایران به کل به چینی‌ها داده شده است. برخی نیز آن را “ترکمانچای چینی” خوانده‌اند.

وزیر نفت اما این اعتراضات را “شایعات” و “جنجالی” دانست که به گفته او “در خارج از کشور” به راه افتاده است و “برخی در داخل از آن پیروی کردند.”

زنگنه توضیحی درباره جزییات این قرارداد نداد و تنها گفت: «بر اساس این موافقت‌نامه، همکاری درازمدت با چین در صنعت نفت خواهیم داشت و با هر کشور دیگری به جز رژیم صهیونیستی حاضریم از این دست موافقت‌نامه‌ها امضا کنیم.»

به گفته او “حتی آمریکایی‌ها در شرایط تحریم از حضور در صنعت نفت ایران” منع نشده‌اند. وزیر نفت ایران تاکید کرد که بعد از امضا، این موافقت‌نامه باید به تصویب مجلس نیز برسد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *