قرارداد ۲ میلیارد دلاری آمریکا با شرکت فایزر برای خريد واکسن کرونا

0

الکس آیزار، وزیر بهداشت آمریکا روز چهارشنبه اول مرداد گفت دولت این کشور برای دریافت ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن کرونا محصول شرکت داروسازی «فایزر» در ماه دسامبر امسال یک قرارداد ۲ میلیارد دلاری امضا کرده است. به گفته او، طبق این قرارداد آمریکا می‌تواند ۵۰۰ میلیون دوز دیگر از این واکسن را خریداری کند. آقای آیزار در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: «البته بدیهی است که اداره نظارت بر کیفیت مواد غذایی و دارو ابتدا باید این واکسن را تایید کند.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شرکت‌های داروسازی «فایزر» و «بیون تک» در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای خبر قرارداد با وزارت بهداشت و وزارت دفاع آمریکا در مورد فروش واکسنی را که به طور مشترک مشغول توسعه آن هستند، اعلام کردند. این تازه‌ترین مورد از قراردادهای دولت آمریکا با شرکت‌های تولید واکسن است. این قراردادها بخشی از سیاست دولت دونالد ترامپ موسوم به «عملیات جمع‌آوری سریع» است که هدف آن تولید همزمان واکسن کرونا توسط شرکت‌های گوناگون است. یکی از اهداف این برنامه تولید ۳۰۰ میلیون دوز واکسن مطمئن و موثر تا ژانویه ۲۰۲۱ است. طبق این برنامه دولت آمریکا قبل از تایید ایمنی و موثر بودن این واکسن‌ها توسط نهاد مسئول آنها را خریداری می‌کند تا به محض صدور جواز مصرف بتواند آنها را توزیع کند.

شرکت‌های داروسازی «فایزر» و «بیون تک» گفتند که دولت مبلغ ۱.۹۵ میلیارد دلار را پس از تایید واکسن از سوی اداره نظارت بر کیفیت مواد غذایی و دارو پرداخت خواهد کرد. به گفته این شرکت‌ها، مردم آمریکا این واکسن را به طور رایگان دریافت خواهند کرد. وزیر بهداشت آمریکا گفت با عقد این قرارداد تعداد واکسن‌هایی که با حمایت مالی دولت در حال توسعه هستند به پنج مورد می‌رسد. تحقیق در مورد بیش از ۲۰ واکسن تجربی در کشورهای مختلف جهان آغاز شده و چند مورد از آنها در مرحله آزمایش‌های بالینی روی انسان هستند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه گفت: «واکسن‌ها با سرعت بسیار بیشتری از آنچه که تصور می‌شد در حال تولید هستند و به زودی از راه خواهند رسید.» واکسن دیگری که محصول همکاری موسسه ملی سلامت و شرکت داروسازی «مدرنا» است هفته آینده به مرحله نهایی کارآزمایی خواهد رسید و روی ۳۰ هزار بیمار آزمایش می‌شود. طبق آمارهایی که دانشگاه جان هاپکینز در آمریکا جمع آوری می‌کند تاکنون در سراسر جهان حدود ۶۱۷ هزار نفر به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. موارد ابتلا و فوت در آمریکا رو به افزایش است و تاکنون حداقل ۱۴۲ هزار نفر جان خود را از دست داده و قریب به ۴ میلیون نفر مبتلا شده‌اند. در کشورهای دیگر نیز تحقیقات در مورد واکسن کرونا پیشرفت چشمگیری داشته است.

دولت بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که با عقد قراردادهای متعددی با شرکت‌های داروسازی از جمله «فایزر» دریافت ۹۰ میلیون دوز واکسن کرونا را تضمین کرده است.منتقدان می‌گویند انعقاد قراردادهای کلان بین کشورهای ثروتمند و شرکت‌های داروسازی برای خرید حجم زیادی از واکسن‌ها رقابت در بازار جهانی را به یک بحران جدی بدل خواهد کرد و بسیاری از کشورهای فقیر ممکن است مدت‌های طولانی از واکسن کرونا محروم شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *