پومپئو: تحریم‌ها ۹۰ درصد در آمدهای نفتی ایران را کاهش داده است

0

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ۹ مرداد با حضور در کمیته روابط خارجی سنا به پرسش‌های نمایندگان عضو این کمیته در خصوص ایران، روسیه، چین و شیوع ویروس کرونا پاسخ داد.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکیدکرده است که تحریم های علیه تهران باعث کاهش ۹۰ درصد درآمدهای ایران شده است.

مایک پومپئو در این نشست از «کارزار فشار حداکثری» علیه جمهوری اسلامی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی دولت دونالد ترامپ یاد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده است: ما جمهوری اسلامی ایران را آن طور که هست، می بینیم: یک متجاوز، نه یک قربانی.

مایک پومپئو در پاسخ به پرسش لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه در خصوص سیاست ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی و همچنین تحریم‌ها علیه تهران گفت، خیلی واضح است که تحریم‌ها تاثیر گذاشته‌اند، تحریم‌ها توان حکومت ایران را برای پول دادن به حزب الله و شیعه‌های عراق کاهش داده است، اما روشن است که هنوز به هدف اصلی خود یعنی تغییر رفتار حکومت ایران دست نیافته‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد که واشینگتن از تغییر رفتار حکومت ایران استقبال خواهد کرد اما تا آن زمان و برای تاثیر گذاشتن بر «شبکه ترور» مرتبط با حکومت جمهوری اسلامی این تحریم ادامه خواهد یافت.

مایک پومپئو تصریح کرده است که از زمان بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در ماه مه سال ۲۰۱۸ تاکنون درآمدهای نفتی که برای «حکومت حیاتی است» را تا ۹۰ درصد کاهش داده است.

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید، جمهوری اسلامی ایران درآمدهای نفتی خود را صرف توسعه «تروریسم» و «برنامه‌های غیرقانونی هسته‌ای» می‌کند

دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام هیچ بهبودی به صلح جهانی نکرد و جمهوری اسلامی با اقدامات مخربش روح این توافق را نقض کرد، رسما خروج آمریکا از برجام را اعلام داشت. با خروج آمریکا از برجام، دوباره تحریم‌ها علیه بانک‌ها و صنایع نفت ایران بازگردانده شدند

تمدید تحریم‌های هسته‌ای ایران

مایک پومپئو در بخشی دیگری از اظهارات خود بر لزوم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تاکید کرد. او تصریح کرد: «ایران قبلا در کشتی‌ها در تنگه هرمز مین‌گذاری کرد، به تاسیسات نفتی عربستان سعودی حمله موشکی می‌‌کند، برای حوثی‌ها سلاح می‌فرستد.» وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد چنانچه شورای امنیت سازمان ملل تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید نکند، جمهوری اسلامی دست بازتری برای اقدامات مخرب خود در خاورمیانه و جهان خواهد داشت.

مایک پومپئو همچنین گفت،

شورای امنیت سازمان ملل از ۱۳ سال پیش در چندین قطعنامه تحریم‌هایی تسلیحاتی علیه ایران وضع کرد؛ با این حال پس از تصویب برجام، شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام کرد که این تحریم‌ها در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰، [۲۷ مهر امسال] پایان ‌یابد. آمریکا بشدت با برداشته شدن این تحریم مخالفت کرده و پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در اختیار اعضای شورای امنیت قرار داده است که خواستار تمدید تحریم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *