آمريکا مقامات بلاروس را به اتهام سرکوب اعتراضات تحريم می‌کند

0

استيون بيگان، معاون وزارت خارجه آمريکا روز جمعه ۲۱ شهريور گفت مقامات بلاروس که به دليل مشارکت در تقلب انتخاباتی و اعمال خشونت عليه معترضان مورد تحريم دولت آمريکا قرار خواهند گرفت در روزهای آينده معرفی می‌شوند. او گفت: «به احتمال زياد طی چند روز آينده به طور قطعی فهرست افرادی را که هدف تشديد تحريم عليه حکومت بلاروس هستند، اعلام خواهيم کرد»

به گزارش رویترز، استيون بيگان افزود اين تحريم‌ها به موازات تحريم‌های اتحاديه اروپا عليه حکومت بلاروس وضع خواهند شد ولی نه اتحاديه اروپا و نه دولت آمريکا منتظر اجرای تحريم‌ها از سوی طرف ديگر نخواهد ماند. الکساندر لوکاشنکو که از ۲۶ سال پيش بر بلاروس حکومت می‌کند تقلب در انتخابات رياست جمهوری ماه اوت را تکذيب می‌کند. حکومت بلاروس همچنین اعتراضات به نتايج انتخابات را که طی يک ماه اخير ادامه پيدا کرده به شدت سرکوب کرده است. کميسيون مرکزی انتخابات بلاروس مدعی است که آقای لوکاشنکو با کسب حدود ۸۰ درصد از آرا برای ششمين بار به مقام رياست جمهوری رسيده ولی مخالفان می‌گويند نامزد آنها برنده انتخابات است و خواهان بازشمارش آرا هستند. استيون بيگان افزود الکساندر لوکاشنکو برای حفظ حاکميت خويش بيشتر از قبل به روسيه وابسته شده و کاخ کرملين با حمايت از او افکار عمومی بلاروس را به سوی ضديت با روسيه سوق خواهد داد

معاون وزارت خارجه آمريکا افزود: «حاکم بلاروس برای حفظ قدرت خود خشونت به کار می برد و بيشتر از گذشته به حمايت روسيه اتکا می‌کند. اگر کرملين به اين مسير ادامه دهد با خطر تحريک افکار عمومی بلاروس عليه روسيه روبرو خواهد شد که در حال حاضر از مسکو شکايتی ندارند.» آقای لوکاشنکو قرار است به زودی با ولاديمير پوتين ديدار کند و استيون بيگان اظهار اميدواری کرد که دولت روسيه نگرانی و مخالفت خود با سرکوب معترضان در بلاروس را ابراز کند. او افزود: «ما اميدواريم که پيام مسکو برای حکومت بلاروس اين باشد که حاکمان بايد در نهايت به اراده ملت تسليم شوند »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *