مقررات تازه اتحادیه اروپا در برابر اخبار دروغ در شبکه‌های اجتماعی

0

مارک زاکربرگ، رئیس فیسبوک گفته است که مبارزه با اخبار جعلی و دروغین یکی از مهم‌ترین اهداف اوست. او این را در یک ویدیو کنفرانس در کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده است. به این ترتیب فیسبوک با دستگاه‌های امنیتی همکاری می‌کند تا به سرنخ کمپین‌های ایجاد شده از سوی برخی دولت‌ها برای انتشار اخبار نادرست یا به اصطلاح کمپین‌های “ضدخبر” را بیابد. مارک زاکربرگ این را ماه گذشته به اورزولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا قول داده است.

اما این وعده چندان خانم فون‌درلاین را راضی نکرده است. برای او حتی این که این که فیسبوک، توییتر، مایکروسافت، گوگل و موزیلا سالانه و به شکل داوطلبانه به او گزارش دهند هم کفایت نمی‌کند. در آینده همه شبکه‌های اجتماعی از جمله واتس‌آپ و تیک‌توک نیز موظفند ماهانه گزارش تلاش‌های خود علیه پست‌های دروغین از سوی کاربران خود را بدهند. گزارشی با جزییات کامل شامل تعداد، محتوا و میزان گستردگی و گمراه‌کنندگی پست‌های منتشر شده در این شبکه‌ها و حساب‌های جعلی در آنها.

این مواردی هستند که در مقررات جدید کمیسیون اتحادیه اروپا برای مبارزه با اخبار دروغ و “ضدخبر”، ذکر شده است. ورا یورووا، معاون کمیسیون و جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جمله افرادی هستند که روی این مقررات و جزییات آن کار کرده‌اند. جوزف بورل روز گذشته (نهم ژوئن) در بروکسل اعلام کردك: «ما نیاز به منابع بیشتری برای مبارزه با اخبار جعلی داریم».

یک تیم از کارشناسان نیز در بخش أمور خارجه اتحادیه اروپا این داده‌ها را بررسی می‌کنند. حساسیت بویژه در رابطه با اخبار دروغ درباره بیماری کروناست. اخباری که به عنوان مثال تلاش می‌کند این را در افکار عمومی جا بیاندازند که برخی اقلیت‌ها منشاء پاندمی کرونا هستند. یا این طور وانمود کنند که اروپا بر اثر بحران کرونا در حال فروپاشی است.

به گفته بورل دو منبع اصلی کمپین اخبار دروغین درباره کرونا روسیه و چین هستند. به عنوان مثال این کارشناسان در تحقیقات خود متوجه شده‌اند که خبرگزاری “اسپوتنیک آلمان” در توییتر، فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کند که شستن دست‌ها در مقابله با ابتلا به کرونا هیچ تاثیری ندارد.

کمیسیون اتحادیه اروپا بر این باور است که این اتحادیه باید قوی‌تر با جریان ضدخبر در شبکه‌های اجتماعی مقابله کند. شبکه‌های اجتماعی باید گزارش دهند که چگونه در هریک از کشورهای اتحادیه اروپا تلاش از انتشار اخبار دروغین و تبلیغات جعلی درباره تئوری‌های توطئه‌ در وبسایت‌های خود جلوگیری کرده‌اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در عین حال یادآور شده است که حذف پست‌های دروغین به تنهایی کافی نیست، بلکه باید در مقابل آن توضیحات درست و با استناد به فاکت‌ها و دلایل را نیز در مقابل کاربران قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *