تاثیر داروی دگزامتازون در درمان مبتلایان به کرونای شدید تایید شد

0

تاکنون بیش از ۴۳۰ هزار نفر در سراسر جهان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

پژوهشگران بریتانیایی روز سه‌شنبه ۲۷ خرداد اعلام کردند نتایج آزمایش‌های بالینی ثابت کرده که داروی دگزامتازون می‌تواند در نجات جان افراد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ نقش مهمی ایفا کند.

آنها این کشف را «پیشرفتی مهم» برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا توصیف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نتایج تحقیقات جدید دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد دگزامتازون، یکی از داروهای مورد استفاده برای کاهش تورم در بیماری‌های دیگر از جمله آرتروز، میزان مرگ‌ومیر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ شدید را که در بیمارستان بستری شده‌اند حدود یک سوم کاهش می‌دهد.

مسئول این پژوهش گفت با توجه به نتایج آزمایش‌های بالینی، داروی دگزامتازون باید برای تمام مبتلایان شدید به کووید-۱۹ تجویز شود.

وزیر بهداشت بریتانیا نیز اعلام کرد که از امروز تجویز این دارو به معالجه استاندارد بیماری کووید-۱۹ افزوده خواهد شد و این کشور داروی کافی برای ۲۰۰ هزار مورد درمان توسط دگزامتازون را در اختیار دارد.

مارتین لندری، پروفسور دانشگاه آکسفورد و مسئول این پژوهش، گفت: «نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که تجویز دگزامتازون در مورد مبتلایان به کووید-۱۹ که به دستگاه تنفس مصنوعی وصل هستند و یا از اکسیژن کمکی استفاده می‌کنند جان بسیاری از بیماران را نجات می‌دهد و هزینه آن هم بسیار کم است».

او در یک نشست خبری ویدئویی افزود: «بعید می‌دانم که هیچ داروی دیگری بتواند جای این را بگیرد چون با کمتر از ۵۰ پوند می‌توان هشت بیمار را درمان کرد و جان بسیاری را نجات داد».

پیتر هوربی، یکی دیگر از مسولان این پژوهش، گفت: «دگزامتازون تنها دارویی است که ثابت شده میزان مرگ مبتلایان را در حد چشمگیری کاهش می‌دهد. این یک پیشرفت مهم است چون این دارو گران نیست و با توجه به موجودی آن می‌تواند به سرعت تجویز شود».

برای درمان بیماری کووید-۱۹ که تاکنون بیش از ۴۳۰ هزار نفر در سراسر جهان بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند هنوز یک درمان قطعی پیدا نشده است.

در این پژوهش میزان بازیابی سلامت حدود دو هزار و ۱۰۰ بیمار که داروی دگزامتازون مصرف کرده‌اند با حدود چهار هزار و ۳۰۰ بیمار دیگر مقایسه شده است.

به گفته مارتین لندری، در نتیجه تجویز دگزامتازون از هر هشت بیماری که به دستگاه تنفس مصنوعی وصل بودند یک نفر نجات پیدا کرده و از میان هر ۲۵ بیماری که اکسیژن کمکی دریافت می‌کنند حداقل یک نفر بهبود یافته است.

این دارو برای درمان آن عده از مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ که برای تنفس به کمک نیاز ندارند مفید نیست.

پروفسور لندری، مسئول این تحقیقات افزود: «تاثیر این دارو در نجات جان درصدی از بیماران که به دلیل شدت بیماری به اکسیژن درمانی نیاز دارند کاملا واضح و چشمگیر است. در نتیجه تجویز دگزامتازون باید روش درمان استاندارد این دسته از بیماران باشد».

این پژوهش زیر نظر دانشگاه آکسفورد از ماه آوریل و با بررسی نتایج تجویز دگزامتازون و هیدروکسی کلروکین، داروی مقابله با مالاریا در مورد بیماران مبتلا به ویروس کرونا آغاز شد.

آزمایش در مورد هیدروکسی کلروکین اخیرا متوقف شد چون به گفته مسئولان پژوهش، در درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ «بیهوده» بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *