قرقاش: ابوظبی همکاری با اسرائیل را حتی در نبود توافق سیاسی ترجیح می‌دهد

0

یک دیپلمات بلندپایه امارات متحده عربی روز سه‌شنبه چنین اظهار نظر کرد که کشورش آماده همکاری با اسرائیل «در برخی زمینه‌ها» و «حتی در نبود توافق سیاسی» است.

انور قرقاش، وزیر مشاور امور خارجی امارات، روز سه‌شنبه، ۲۷ خرداد، در یک سخنرانی آنلاین برای همایش کمیته یهودیان آمریکا تاکید کرد که ابوظبی همکاری با اسرائیل را حتی در نبود توافق سیاسی ترجیح می‌دهد.

به نوشته سایت خبری وای‌نت، این نخستین حضور مجازی بلندپایه‌ترین مسئول دیپلماسی امارات و یک شخصیت عربی، در کمیته یهودیان آمریکا و اصولا در یک نهاد یهودی است.

به گفته آقای قرقاش، همه‌گیری کرونا، امور فن‌آوری و کمک به فلسطینیان از طریق تشریک مساعی در سازمان ملل، از موضوع‌هایی است که امارات و اسرائیل می‌توانند در مورد آنها همکاری کنند.

انور قرقاش ابراز اطمینان کرد که داشتن ارتباط با اسرائیل به نسبت روش‌هایی که در گذشته تجربه شد، «نتایج بهتری خواهد داشت».

وی گفت که قبل از امارات کشورهای دیگری مانند مصر، اردن و «برخی کشورهای خلیج (فارس)» پیشاهنگ روابط با اسرائیل بوده‌اند.

آقای قرقاش به نام سایر کشورهای دیگر حوزه خلیج فارس اشاره نکرد، اما احتمالا منظور او عمان یا حتی عربستان سعودی بوده است.

مقامات ارشد اسرائیل در سال‌های گذشته گفته‌اند که نگرانی مشترک کشورهای خلیج فارس از ایران، عامل نزدیکی این دول به اسرائیل بوده است.

وزیر خارجه امارات در سخنرانی برای کمیته یهودیان آمریکا ضمن گفتن این‌که ابوظبی در جستجوی جنگ با ایران نیست، افزود امارات از برنامه موشکی ایران «نگران» است و معتقد است که برجام، توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، «بهترین توافق نبوده است».

ایزهار شای، وزیر فن‌آوری اسرائیل، در بیانیه‌ای با تحسین و استقبال از «اظهارات خردمندانه» وزیر خارجه امارات پاسخ داد که «اطمینان داریم اسرائیل نیز می‌تواند از تجربیات امارات بهره‌مند شود؛ شما یک متحد در اسرائیل دارید».

چند روز پیش از سخنان وزیر خارجه امارات، یوسف العتیبه، سفیر این کشور در واشینگتن نیز در مقاله‌ای برای روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت نوشت که زمینه «مناسبات عادی» کشورش و سایر دول عربی با اسرائیل فراهم شده، ولی الحاق بخشی از کرانه باختری که در دستور کار دولت اسرائیل است، چنین تحولی را دور می‌کند.

آقای العتیبه همچنین در یک توییت بی‌سابقه به زبان عبری، آمادگی کشورش برای همکاری با اسرائیل را مورد تاکید قرار داد و خواهان عدم اجرای الحاق اراضی فلسطینی شد تا بخت صلح دنیای عرب با اسرائیل لطمه نبیند.

سفیر امارات در واشینگتن یادآور شده بود که کشورش «مشوق‌های زیادی» برای نزدیکی به اسرائیل داده و از جمله حزب‌الله لبنان را که متحد اصلی ایران در منطقه است، در فهرست تروریستی قرار داده و تاکید دارد که سیاست و اقدامات جنبش فلسطینی حماس نیز «تحریک‌آمیز» است.

همزمان با این اظهارات بلندپایگان امارات در مورد اسرائیل، دو فروند هواپیمای شرکت اماراتی الاتحاد نیز در فرودگاه بن‌گوریون به زمین نشسته‌اند.

در حالی که نشان هواپیمایی الاتحاد از هواپیمای نخست پاک شده بود، هواپیمای دوم با نشان رسمی خطوط الاتحاد در فرودگاه بن‌گوریون به زمین نشست.

هر دو هواپیما حامل کمک‌های دارویی برای فلسطینیان بود تا از طریق اسرائیل به دست حکومت خودگردانی در کرانه باختری و نیز مسئولان اداری نوار غزه برسد.

هواپیمای دوم در حالی به اسرائیل رسید که مقامات فلسطینی تاکید کرده بودند که محموله هواپیمای نخست را رد می‌کنند.

آمادگی امارات برای آشکار کردن روابط با اسرائیل در حالی است که پادشاه اردن که کشورش ۲۶ سال است با اسرائیل روابط کامل سیاسی دارد، بار دیگر نسبت به عواقب اقدام پیش‌روی دولت اسرائیل در الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری هشدار داده و آن را «اقدامی یکجانبه و غیرقابل قبول» نامیده است.

به گزارش رویترز، ملک عبدالله دوم سه‌شنبه در گفت‌وگوی آنلاین با سران کنگره و روسای کمیته‌های مجلسین سنا و نمایندگان آمریکا گفت ثبات و آرامش منطقه در نتیجه الحاق به خطر خواهد افتاد.

پادشاه اردن گفت که صلح واقعی تنها از راه استقلال کشور فلسطین با اختیارات واقعی حکمرانی، امکان‌پذیر است.

همزمان، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، در حالی که متحد سیاسی نزدیک بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است، گفت که الحاق کرانه باختری «نقض قوانین بین‌المللی» خواهد بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای جانسون سه‌شنبه در مجلس عوام بریتانیا گفت دولت او به این طرح اسرائیل «شدیدا اعتراض کرده» و همچنان «به حمایت از راهکار دو کشوری (استقلال فلسطین در کنار اسرائیل) ادامه خواهد داد».

۵۰ کارشناس و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز روز سه‌شنبه در نامه مشترکی با اعتراض به طرح اسرائیل برای الحاق، خواهان «اقدامات جدی» جامعه جهانی و تعیین «مجازات» تا وادار کردن اسرائیل به پذیرش مسئولیت خود شدند.

با وجود تشدید مخالفت منطقه‌ای و بین‌المللی، بنیامین نتانیاهو بر تحقق روند الحاق از روز ۱۱ تیر تاکید دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *