چین دو شهروند کانادایی را به جاسوسی متهم کرد

0

چین رسما دو شهروند کانادایی را در ارتباط با جاسوسی تفهیم اتهام کرده است. این دو نفر هجده ماه در بازداشت چین بوده‌اند.

مایکل کووریگ، دیپلمات سابق، و مایکل اسپاوور، بازرگان کانادایی دسامبر سال ۲۰۱۸ بازداشت شدند.

این دو نفر تنها چند روز پس آن بازداشت شدند که کانادا در واکنش به درخواست آمریکا برای استرداد منگ وانژو، از مدیران ارشد شرکت چینی موبایل هواوی، او را در ونکوور بازداشت کرده بود.

کانادا بازداشت دو شهروند خود را “ناموجه” توصیف کرده اما چین تاکید داشته است که این اقدام به تلافی بازداشت خانم منگ صورت نگرفته است

هر دو شهروند کانادایی به “جاسوسی از اسناد محرمانه ملی” و “تحویل اطلاعات به نهادهای بیرونی” متهم شده‌اند.

نظام قضایی و دادگاه های جمهوری خلق چین کاملا تحت کنترل حزب حاکم کمونیست است تقریبا صد در صد متهمانی را که پایشان به دادگاه کشیده شود محکوم می کنند.

بازداشت خانم منگ به درخواست دولت آمریکا صورت گرفت که او را به نقض قوانین تحریم ایران متهم می کرد. این پرونده همچنان در محاکم کانادا مطرح است و منگ وانژو در صدد جلوگیری از استرداد خود به آمریکا بوده است.

چند روز پس از این بازداشت در روز ۱۰ دسامبر همان سال، چین دو شهروند کانادایی را بازداشت کرد. پس از بیش از سیزده ماه در زندان، در ماه مه سال ۲۰۱۹، دولت چین آن دو را رسما تحت پیگرد قرار داد.

در ماه سپتامبر سال گذشته، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا دولت چین را به “بازداشت ناموجه و سوء استفاده از این دو نفر برای پیشبرد مقاصد سیاسی” متهم کرد.

نحوه رفتار با کانادایی ها در بازداشت

مایکل کووریگ از کارکنان شرکت کرایسیس گروپ است. این شرکت در وبسایت خود اعلام کرده است که آقای کووریگ از زمان بازداشت در چین، اجازه گرفتن وکیل یا ملاقات با اعضای خانواده خود را نداشته و فقط “از امکان بازدید های کنسولی در فواصل زمانی برخوردار بوده است”.

این شرکت در ادامه نوشته است که “فعالیت مایکل شامل ملاقات با مقامات، دانشگاهیان و تحلیلگران چینی وابسته به نهادهای مختلف دولتی آن کشور بوده است.”

اطلاعیه شرکت کرایسیس گروپ افزوده است: “مایکل کووریک به دعوت سازمان های چینی در کنفرانس های متعددی شرکت داشته و تلویزیون و سایر رسانه های چین بارها به منظور کسب اظهار نظر در مورد موضوعات منطقه ای با او مصاحبه کرده اند.”

این اطلاعیه تصریح کرده است که “هیچیک از اقدامات مایکل آسیبی به چین نرسانده است.”

وبسایت “مایکل اسپاوور را آزاد کنید” که برای جلب حمایت مردمی جهت آزادی او راه اندازی شده در اوایل امسال جدیدترین اطلاعات مربوط به این شهروند بازداشتی کانادا را در اختیار بازدیدکنندگان قرار داد.

براساس این اطلاعات “مایکل اسپاوور پشت میله های زندان است، بدون تماس با خانواده و بدون دسترسی به وکیل مدافع.”

این وبسایت نوشته است که “مایکل فردی شرافتمند، صادق و به طرزی باورنکردنی خوش‌مشرب است و ما اطمینان کامل داریم که به خطا بازداشت شده است.”

در آوریل سال ۲۰۱۹، این وبسایت گزارش کرد که از این دو شهروند کانادا هر روز بین شش تا هشت ساعت بازجویی می شود و در برخی موارد، آنان را برای تمامی ۲۴ ساعت شبانه‌روز در معرض نور مصنوعی قرار می دهند.

در مقابل، دولت چین گفته است که هر دو نفر “از سلامت کامل برخوردارند.”

تحولات جدید در ارتباط با پرونده منگ وانژو

ماه گذشته، دادگاه کانادایی رسیدگی به پرونده استرداد خانم منگ به ادامه پیگیری پرونده رای داد.

قاضی دادگاه نظر داد که پرونده “به آستانه جرم مضاعف رسیده” به این معنی که اتهامات وارد شده علیه منگ وانژو براساس قوانین هر دو کشور کانادا و آمریکا جنبه کیفری داشته و می تواند در محاکم قضایی مطرح و پیگیری شود.

وکیل مدافع خانم ونگ خواستار صدور رای عدم پیگیری پرونده شده و گفته بود محتوای آن به منزله آن است که از کانادا خواسته شود “تحریم های ایالات متحده را به اجرا بگذارد.”

خانم ونگ یک سال پس از بازداشت خود یک نامه سرگشاده منتشر کرد و در آن به شرح جزئیات بازداشت در خانه خود در ونکوور پرداخت.

او نوشت: “طی یک سال گذشته، من یاد گرفتم که باید با وضعیت خودم روبرو شوم و آن را بپذیرم؛ بنابراین دیگر از ناشناخته ها هراسی ندارم.”

او همچنین نوشت که سرانجام فرصت یافته است تا “کتابی را از اول تا به آخر بخوانم” و “به دقت یک نقاشی رنگ و روغن را تمام کنم.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *