بازداشت پزشک سوری در آلمان به اتهام «جنایت علیه بشریت»

0

دادستانی آلمان از بازداشت پزشک سوری خبر داده که به «جنایت علیه بشریت» متهم است.

این پزشک با نام «علا. م» معرفی شده و متهم به حداقل شکنجه منجر به مرگ یک معترض سوری در زندان‌های بشار اسد شده است.

طبق این اتهامات، وی سال ۲۰۱۱ در زندان حمص سوریه تحت نظارت نیروهای امنیتی سوریه فعالیت می‌کرده است.

دادستانی فدرال آلمان روز دوشنبه ۲ تیر ماه اعلام کرد این فرد یکی از معترضان را که بیماری تشنج داشته با لوله پلاستیکی و لگد کتک زده و روز بعد از آن نیز به همراه پزشک دیگری معترض یاد شده را به شدت کتک زده‌اند و نهایتا وی جان باخته است.

به نوشته روزنامه گاردین، در پرونده مرگ معترض یاد شده، علت مرگ «نامعلوم» گزارش شده است.

بدین ترتیب «علا. م» حداقل در یک مورد متهم به شکنجه منجر به مرگ یک معترض و جنایت علیه بشریت شده و هنوز معلوم نیست آیا افراد دیگری را نیز شکنجه کرده است یا نه.

این پزشک در نیمه سال ۲۰۱۵ به آلمان نقل مکان کرده و به عنوان پزشک مشغول به کار شده است.

آلمان قبلا نیز دو نیروی امنیتی دولت بشار اسد را به اتهامات مشابهی بازداشت کرده بود و دادگاه آنها که ۴ اردیبهشت برگزار شد، اولین جلسه دادگاه در سراسر جهان برای پرونده‌های شکنجه‌های دولتی رژیم بشار اسد بود.

مظنون اصلی، انور رَسلان، سرهنگ سابق در سازمان امنیتی سوریه، متهم است که بین ۲۹ آوریل ۲۰۱۱ و ۷ سپتامبر ۲۰۱۲، در زمانی که سرپرست بازداشتگاه الخطیب دمشق بود، بر قتل ۵۸ نفر و شکنجه چهار هزار نفر دیگر در زندان نظارت داشته است.

متهم دیگر این پرونده، ایاد الغریب، متهم به همدستی در جنایت علیه بشریت از طریق کمک به دستگیری معترضان و تحویل آنها به بازداشتگاه الخطیب در پاییز ۲۰۱۱ است.

از سال ۲۰۱۱ که اعتراضات سوریه آغاز شد، دولت بشار اسد با جنگ داخلی مواجه شد و نهایتا با کمک ایران و روسیه مخالفان را در جبهه‌های بسیاری شکست داد، اما مناطقی از کشور هنوز از کنترل دولت خارج است. در این بحران، ۳۸۰ هزار نفر کشته شدند و میلیون‌ها نفر هم خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند.

حدود ۷۰۰ هزار سوری به آلمان پناهنده شده‌اند، اما بخش اعظم پناهندگان سوری در ترکیه به‌سرمی‌برند.

دیدبان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است می‌گوید حداقل ۱۰۰ هزار نفر تنها تحت شکنجه ماموران بشار اسد جان باخته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *