روح‌ الله زم به اعدام محکوم شد

0

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه ایران خبر داده است که حکم اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، صادر شده و دادگاه ١٣ مورد از عناوین اتهامات را از مصادیق افساد فی‌الارض دانسته است.

آقای اسماعیلی گفته این حکم غیرقطعی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

آقای زم در چهارمین جلسه دادگاه خود بخش عمده اعتراف‌ها و اتهام‌هایش را رد کرده بود. آقای زم در این جلسه دادگاه گفته بود که خبرنگار است و “کار مطبوعاتی” می‌کرده بنابراین “اتهام معاونت گسترده در ایجاد احراق، تخریب و اخلال در نظام اقتصادی” را وارد ندانست. او پیشتر اتهام افساد فی‌الارض را هم رد کرده بود

ریاست دادگاه آقای زم را ابوالقاسم صلواتی بر عهده داشت که به گفته فعالان حقوق بشر رابطه‌ای نزدیک با نهادهای امنیتی دارد و متهم است حقوق زندانیان را مکرر زیر پا گذاشته است.

روح‌الله زم در فرانسه اقامت داشت و سپاه پاسداران ۲۲ مهر پارسال خبر بازداشت و انتقالش به ایران را اعلام کرد.

آقای زم از عراق به ایران منتقل شد و منبعی آگاه در دولت عراق به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که “دستگاه اطلاعاتی عراق همزمان با ورود هواپیمای حامل روح‌الله زم به بغداد او را بازداشت کرده است”. این منبع به بی‌بی‌سی گفت آقای زم “بیش از یک روز در بازداشت دستگاه اطلاعاتی عراق بود و سپس مطابق موافقتنامه استرداد مجرمین به ایران تحویل داده شد.”

روح‌الله زم کیست؟

روح‌الله زم، فرزند محمدعلی زم، روحانی شناخته شده ایرانی و رئیس پیشین حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است.

او پس از حوادث انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ برای مدتی بازداشت شد و سپس ایران را ترک کرد و به مالزی و از آنجا به عنوان پناهنده به فرانسه رفت.

روح‌الله زم در اولین سال‌های خروجش از ایران در نامه‌هایی خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر حکومت ایران، مواردی از شکنجه و بدرفتاری با زندانیان را فاش کرد.

آقای زم در سال‌های گذشته، ابتدا وب‌سایت و سپس کانال تلگرامی آمدنیوز (صدای مردم) را راه‌اندازی کرد.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *