وزیر انرژی لبنان: فعلا برنامه‌ای برای خرید سوخت از ایران نداریم

0

به دنبال پیشنهاد دبیرکل حزب‌الله لبنان به دولت این کشور برای خرید فرآورده‌های نفتی از ایران، ريمون غجر، وزیر انرژی لبنان روز پنجشنبه ۱۹ تیرماه گفت که بیروت فعلا برنامه‌ای برای این کار ندارد.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز سه‌شنبه گفته بود «مذاکراتی در آرامش» با دولت بیروت آغاز شده تا پیشنهاد خرید مشتقات نفتی و بنزین از ایران با لیر لبنانی را بررسی کند زیرا می‌تواند فشار بر ذخایر ارزی لبنان را کم کند.

لبنان هم اکنون با بحران اقتصادی شدید دست و پنجه نرم می‌کند که در دهه اخیر اخیر بی‌سابقه بوده است. ارزش لیر، واحد پول لبنان، از مهر پارسال تا حال ۸۰ درصد کاهش یافته و سوخت کمیاب شده است.

ريمون غجر در خصوص خرید سوخت توسط لبنان گفته است: در حال حاضر برنامه‌ای برای مذاکره با ایران برای واردات سوخت نداریم و مذاکرات فعلی با عراق در جریان است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اشاره وزیر انرژی لبنان به مذاکرات با دولت عراق برای واردات سوخت است.

اظهارات روز سه‌شنبه حسن نصرالله واکنش ایالات متحده را در پی داشته است.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اظهارات وی گفت: چنین چیزی غیرقابل قبول است و هر اقدامی بتوانیم انجام می‌دهیم تا فروش نفت ایران متوقف شود.

وزیر خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد نمی‌گذاریم جمهوری اسلامی «به عنوان بزرگ‌ترین حکومت حامی تروریسم در جهان» نفت بفروشد و پولش در اختیار حزب‌الله قرار گیرد.

در همین زمینه، ژنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام»، روز چهارشنبه به بیروت رفت و با مقام‌های لبنانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

ژنرال مکنزی در این سفر بر اهمیت «حفظ ثبات، امنیت و استقلال لبنان» تاکید کرد.

طی هفته‌های اخیر رهبران گروه حزب‌الله علیه سفیر آمریکا در لبنان موضع‌گیری کرده‌اند. حسن نصرالله روز سه‌شنبه در این زمینه گفت: سفیر آمریکا در انتصاب مقامات ارشد بانک مرکزی لبنان دخالت کرده و رویکرد دوروثی شیا را رفتار «استعماری» توصیف کرد.

دورثی شی، سفیر آمریکا، گفته است که حزب‌الله ثبات لبنان را تهدید می‌کند و مانعی در حل بحران اقتصادی این کشور است.

حزب‌الله لبنان در بخشی از نظام سیاسی این کشور است و در پارلمان و دولت سهم دارد، اما سفیر آمریکا در لبنان به تازگی گفت: واشینگتن از دولتی بدون حضور حزب‌الله در لبنان حمایت خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *