مشاور امنیت ملی ترامپ: ایران در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است

0

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با اعلام این‌که ایران به تعهداتش در چارچوب برجام و پیمان منع گسترش، «ان‌پی‌تی»، پایبند نیست، گفته است که تهران در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

وبسایت «تاون هال» روز دوشنبه ۲۳ تیرماه مصاحبه با آقای اوبراین را منتشر کرده است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی در خصوص آتش‌سوزی‌های اخیر در ایران گفته است: «تنها چیزی که می‌دانیم این است که ایران در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است».

او تاکید کرده است: ما با توجه به اسنادی که اسرائیلی‌ها در جریان یک عملیات اطلاعات شجاعانه‌ به‌دست آورده‌اند پی به این موضوع برده‌ایم. همچنین می‌دانیم که آنها (ایران) از دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو سایت هسته‌ای جلوگیری کرده‌اند، آنها به تعهدات خود در چارچوب ان‌پی‌تی یا برجام پایبند نیستند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد: « آنها در حال حرکت به سمت بکارگیری (استفاده از) سلاح هسته‌ای هستند».

آقای اوبراین گفت: «چیزی که باید بگویم این است که رئیس‌جمهور ترامپ این نکته را روشن کرده است که تا زمانی که او رئیس‌جمهور ایالات متحده است، هرگز اجازه دستیابی سلاح هسته‌ای به ایران نخواهد داد».

ایران پیش از این هرگونه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده و گفته است، برنامه هسته‌ای این کشور صلح آمیز و برای تولید انرژی است.

به دنبال اقدام ایران در جلوگیری از دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی دو سایت هسته‌ای، در ۳۰ خرداد سال جاری شورای حکام آژانس قطعنامه توبیخیِ پیشنهادی سه کشور اروپایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را تصویب کرد.

پیشتر مدیرکل آژانس انر‌ژی اتمی از همکاری نکردن ایران در مورد پرسش‌های این نهاد و دسترسی نداشتن بازرسان به دو مکان سخن گفته بود.

آژانس می‌گوید، احتمال دارد در این دو سایت در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، فعالیت‌هایی انجام شده باشد که ایران پیشتر دربارهٔ آن گزارش نداده بود.

تهران با رد این رویکردها یکی از دلایل مخالفت با دسترسی را مبنای ادعاهای آژانس عنوان می‌کند: آرشیو هسته‌ای که توسط ماموران اسرائیل از ایران خارج شد.

خبرگزاری‌های بین‌المللی، از جمله رویترز، با اشاره به این که برخی گزارش‌های آژانس را دیده‌اند می‌گویند، این دو محل سایت‌هایی هستند که در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالا با هدف از بین بردن رد اورانیوم تخریب شده‌اند.

در گزارش‌ها گفته شده یکی از این دو محل احتمالاً منطقه تورقوزآباد در جنوب تهران است، مکانی که نخستین بار بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل، آن را در صدر اخبار بین‌المللی قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *