خامنه‌ای: قتل سلیمانی را فراموش نکردیم، قطعا به آمریکایی‌ها ضربه می‌زنیم

0

علی خامنه‌ای در دیدار با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق گفته است که جمهوری اسلامی کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس توسط ایالات متحده را فراموش نکرده و قطعا به «آمریکایی‌ها ضربه می‌زند.»علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نخستین دیدار رسمی‌اش در پنج ماه گذشته که کرونا در ایران شیوع یافت، عصر سه‌شنبه ۳۱ تیر با مصطفی الکاظمی که به تهران سفر کرده، دیدار و گفت‌وگو کرد.رهبر جمهوری اسلامی مدعی شد ایران هرگز «بنای دخالت در امور عراق را نداشته» اما در عین حال از عراق خواست «اخراج آمریکایی‌ها» را پیگیری کند. وی همچنین گفت، جمهوری اسلامی دخالتی درباره روابط عراق و آمریکا نمی‌کند اما «دوستان عراقی آمریکا را بشناسند».

به نوشته وبسایت رهبر جمهوری اسلامی، وی در این دیدار مدعی شد که ایران خواهان عراقِ عزتمند و مستقل است اما «دیدگاه آمریکایی‌ها درباره عراق درست در نقطه مقابل ماست».

روابط ایران و عراق در ماه‌های اخیر و از زمان نخست وزیری مصطفی الکاظمی که مخالف فعالیت گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی است سردتر از گذشته بوده است. ماه گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که از دامنه نفوذ نیروی قدس سپاه در عراق بسیار کاسته شده و حتی اسماعیل قاآنی، جانشین قاسم سلیمانی در نیروی قدس، بدون ویزا نمی‌تواند به عراق برود

علی خامنه‌ای در دیدارش با مصطفی الکاظمی با اینکه مدعی شد جمهوری اسلامی در روابط عراق و آمریکا دخالت نمی‌کند، خواستار آن شد که «اخراج آمریکایی‌ها پیگیری شود».وی بار دیگر به کشته شدن قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس اشاره کرد و گفت جمهوری اسلامی «هرگز این موضوع را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد».

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، و ابو مهدی مهندس، فرمانده گروه کتائب حزب الله در حمله پهپادهای آمریکایی، جمهوری اسلامی تهدید به «انتقام سخت» کرد اما همزمان با شلیک موشک‌هایی به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق، به یک هواپیمای مسافربری اوکراینی نیز دو موشک شلیک کرد که موجب کشته شدن ۱۷۶ سرنشین آن شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، پیشتر ضمن دفاع از عملیات کشتن قاسم سلیمانی، او را «تروریست شماره یک جهان» خواند. سفر مصطفی الکاظمی به ایران نخستین سفر خارجی وی در مقام نخست وزیری عراق به شمار می‌رود.

او در آغاز سفر دو روزه‌اش صبح سه‌شنبه وارد تهران شد و ابتدا با حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، دیدار کرد. دو طرف پس از مذاکرات یک‌ساعته در نشستی خبری شرکت کردند و بر اراده خود مبنی بر «گسترش روابط تجاری» و «تلاش برای ایجاد ثبات در منطقه» تأکید داشتند.

شماری از رسانه‌ها با اشاره به برنامه اعلام‌شده برای سفر مصطفی الکاظمی از احتمال نوعی میانجیگری وی بین جمهوری اسلامی و عربستان و شاید آمریکا خبر داده بودند؛ هر چند مقام‌های عراقی این احتمالات را رد کرده‌اند.

آقای الکاظمی قرار بود ابتدا به ریاض برود و پس از آن راهی تهران و سپس واشینگتن شود؛ با این حال سفر وی به ریاض به دلیل بیماری ملک سلمان، پادشاه سعودی، به تعویق افتاد. نخست وزیر عراق را در سفرش به تهران شماری از اعضای کابینه‌اش، از جمله وزیران خارجه، نفت، برق، دارایی، دفاع، بهداشت و مشاور امنیت ملی،همراهی می‌کنند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی که دو روز پیش در بغداد با مصطفی الکاظمی دیدار کرده بود، به دلیل سفر به مسکو در دیدارهای روز سه‌شنبه حضور نداشت.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *