قیمت دلار در بازار آزاد ایران از مرز ۲۳ هزار تومان عبور کرد

0

در حالی که مقام‌های ارشد بانک مرکزی ایران در روزهای گذشته وعده دخالت هدفمند در بازار و کنترل قیمت ارز داده بودند، نرخ دلار در بازار آزاد در روز دوشنبه ۲۳ تیر ار مرز ۲۳ هزار تومان عبور کرد.

نرخ برابری دلار آمریکا و ریال روز سوم تیر برای نخستین بار در تاریخ مبادله ارزهای خارجی در ایران از مرز بیست هزار تومان گذشت و روند کم‌سابقه افزایش شدید نرخ دلار نسبت به تومان همچنان ادامه دارد.

بر اساس تازه‌ترین تغییرات نرخ ارز در بازار تهران، قیمت دلار در اواسط روز به ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. هر یورو هم ۲۶ هزار و ۵۰ تومان معامله شد.

بر اساس این گزارش، روند صعودی افزایش قیمت سکه نیز ادامه دارد و هر سکه بهار آزادی ده میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش رسیده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی این روند صعودی را «مقطعی» ارزیابی می‌کنند و می‌گویند که «برخی تحرکات و عملیات روانی در عرصه بین‌المللی علیه ایران و همچنین ایجاد یک نگرانی غیر واقعی» سبب چنین وضعیتی شده است.

رئيس‌جمهوری و رئيس کل بانک مرکزی ایران در روزهای اخیر از متوقف شدن روند بازگشت ارز ناشی از صادرات به داخل کشور به عنوان عامل مهم نوسانات ارزی نام برده‌اند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، در همین زمینه گفت که ۲۰ میلیارد یورو کالا در اواخر سال ۹۸ صادر شده ولی ارز آن هنوز به کشور بازنگشته است.

او صادرکنندگانی که ارز را به گفته آقای روحانی «به موقع برنگرده‌اند»، تهدید به برخورد قضایی کرد.

عبدالناصر همتی، رئيس کل بانک مرکزی، نیز در یادداشتی که روز دوشنبه ۲۳ تیرماه در حساب کاربری اینستاگرامش منتشر کرده، گفته است صادرکنندگانی که ارز را به کشور برگردانند، «قطعا مشوق های بیشتری» دریافت خواهند کرد.

جمهوری اسلامی ایران که از اردیبهشت سال ۹۷ پس از خروج آمریکا از برجام، هدف شدیدترین تحریم‌های واشینگتن قرار گرفته در زمینه صادرات نفتی و غیرنفتی با مشکلات زیادی دست به گریبان است.

پول ملی ایران از ابتدای سال ۹۹ تاکنون بیش از ۴۵ درصد از ارزش خود را از دست داده و رشد قیمت ارز و طلا در بازارهای آزاد ایران با شتاب زیاد ادامه دارد.

این افزایش در حالی است که دخایر ارزی ایران هم تحت تاثیر تحریم‌ها به شدت کاهش یافته و به گزارش موسسه دارایی بین‌المللی در دی‌ماه پارسال، این ذخایر به حدود ۷۳ میلیارد دلار کاهش یافته است.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید اگر تحریم‌های آمریکا ادامه یابد، ذخایر ارزی ایران تا دو سال آینده به ۴۰ میلیارد دلار و تا سال ۲۰۲۴ به ۲۰ میلیارد دلار سقوط خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *